Red Magic 3S not-review: Jag gillar den hÀr dumma telefonen

Jag mĂ„ste erkĂ€nna att jag trodde att Android-speltelefoner var en dum idĂ©. Men efter att ha anvĂ€nt Red Magic 3S av och pĂ„ under den senaste mĂ„naden Ă€r jag glad att sĂ€ga att min instĂ€llning var fel. Det Ă€r inte att sĂ€ga att jag rekommenderar att du anvĂ€nder en som din enda telefon – jag skulle inte – men det finns definitivt en poĂ€ng till speltelefoner, och Red Magic 3S har mycket potential, som packar en stor mjukvaruupplevelse tillsammans med prisdefinerande hĂ„rdvara. Jag skulle bara inte köpa en att anvĂ€nda som min enda telefon.

Innan jag dyker in för djupt hÀr vill jag göra en sak tydlig: Detta kommer inte att vara din typiska recension, det Àr nÀrmare en redaktion. Jag gillar verkligen Red Magic 3S, men efter att ha anvÀnt den ibland under de senaste veckorna kan jag bara inte placera den i samma produktkategori som de flesta telefoner. Samma gotchas och varningar gÀller inte, Àven om det uppenbarligen sitter pÄ samma marknad. För mig Àr Red Magic 3S nÀrmare att vara en Android-driven bÀrbar spelkonsol Àn en faktisk och den kan inte diskuteras pÄ samma sÀtt som en telefon.

2 xtreme 4 dina hÀnder

Fysiskt kan speltelefoner inte tycka undkomma hela hĂ„rt kantade, fĂ€rgglada, RGB-upplysta, “xtreme gamerz” ostentatious look, och jag hatar det lika mycket med Red Magic 3S som jag gör pĂ„ andra enheter som ASUS ROG Telefon II. Utanför estetik har telefonen en annars fin byggkvalitet, med en betydande metall unibody-design som lutar smidigt till platt-fronted display – ingen böjd skĂ€rm hĂ€r. Den skĂ€rmen Ă€r storocksĂ„, kl 6.65 “frĂ„n hörn till hörn, driven av en 90Hz AMOLED 1080p-panel. Jag kan annars betrakta telefonens stora storlek som en nackdel, men det Ă€r inte riktigt tĂ€nkt att anvĂ€ndas som andra enheter.

Det Ă€r en Note10 + bredvid Red Magic 3S – det hĂ€r Ă€r en stor telefon.

PĂ„ höger sida (som du verkligen bör tĂ€nka pĂ„ som toppen, eftersom telefonen Ă€r uppbyggd för att spela spel i landskap) Ă€r de flesta av kontrollerna. Du har kapacitiva axelutlösare som du kan kartlĂ€gga till kranar, volymvippan, strömbrytaren och en ventil. VĂ€nster / botten har en pogo-kontakt som Ă€r avsedd att anvĂ€ndas med Magic Adapter – ett tillbehör som du förmodligen aldrig kommer att vara intresserad av – SIM-facket och en “Game Space” / “GameBoost” hĂ„rdvaruskontakt för att vĂ€nda över i telefonens dedicerat spellĂ€ge. Överst / vĂ€nster har ett hörlursuttag, och den nedre / högra har en USB Type-C-port och ytterligare ett avstĂ€ngningsgaller för den nedre högtalaren.

Även om telefonen har stereo framĂ„triktade högtalare lĂ„ter de tvĂ„ kanalerna inte lika. Toppen Ă€r tunn, ihĂ„lig och mycket tystare Ă€n bottenhögtalaren, som Ă€r anstĂ€ndigt högt. Det mĂ€rktes mycket nĂ€r man tittade pĂ„ videor eller spelade, och det försvagade en annars rolig liggande upplevelse.

Red Magic 3S not-review: Jag gillar den hÀr dumma telefonen 1

Triggerna gör verkligen en natt-och-dag skillnad i mÄnga spel.

Red Magic 3S Àr en vÀsentlig enhet med en kÀrlek-eller-hat-det fysisk design som jag Àrligt ser svÄrt av upprörande, men du behöver Ätminstone inte titta pÄ ryggen för ofta. Och om du kan komma över den detaljen kÀnns det ganska bekvÀmt i dina hÀnder, och det Àr en mindre sak att komma i vÀgen för spelen.

Att göra mobilspel roligt, inte frustrerande

Jag har alltid tyckt att det Àr ganska frustrerande att spela spel pÄ en telefon utanför casual titlar. Med tanke pÄ beröringsbaserade kontrollers karaktÀr gillar skyttar Fortnite eller Call of Duty var alltid en mardröm pÄ den lilla pekskÀrmen för mig. Jag tror fortfarande inte att jag nÄgonsin skulle vÀlja plattformen över PC eller konsol, men Red Magic 3S gör att det Àr mycket trevligare att spela vissa spel.

Red Magic 3S not-review: Jag gillar den hÀr dumma telefonen 2

XDA: s Max Weinbach bÀr mig till seger i Fortnite.

Under den senaste mĂ„naden eller sĂ„ har Red Magic 3S tagit över nĂ„gra av mina Nintendo Switchuppgifter. För att vara rĂ€ttvis spelar jag inte en hel del spel, det finns bara inte tillrĂ€ckligt med timmar pĂ„ dagen lĂ€ngre. SĂ„ nĂ€r jag gör det vill jag ha en problemfri och rolig tid. Och Ă€ven om mobilspel inte riktigt Ă€r mitt sylt, har det varit roligt att spela Tropico-slĂ€ppet, att komma till seger kl Fortniteoch renovering av ‘ol gĂ„rden i Stardew Valley.

Red Magic 3S not-review: Jag gillar den hÀr dumma telefonen 3

Vissa spel, som Pokemon Go, ser inte riktigt en konkret fördel av de extra funktionerna pÄ Red Magic 3S. I allmÀnhet fungerar allt i spektrumets mer avslappnade Ànde med enklare kontroller lika bra pÄ det som pÄ en Pixel-telefon eller din typiska Galaxy Hur som helst, Àven om du fÄr fördelarna med 90Hz och en supersnabb chipset, lÀtt programvara och ett aktivt kylsystem för mindre prestanda. Men de extra triggersna och den större skÀrmen lyser verkligen i titlar dÀr du behöver anvÀnda flera kontroller samtidigt.

Red Magic 3S not-review: Jag gillar den hÀr dumma telefonen 4

Du kan kartlÀgga dem för att fungera som kranar var som helst pÄ skÀrmen, vilket Àr praktiskt för mÄnga saker. Om du Àr stor pÄ emulatorer och beklagar svÄrigheten att trycka pÄ flera knappar samtidigt (som du kan pÄ en viss konsols ursprungliga styrenhet), ger det dig faktiska hÄrdvarutrigare som kan fungera som ytterligare tvÄ knappar för samtidig inmatning.

Batteriets livslÀngd Àr ocksÄ förvÄnansvÀrt bra, Àven nÀr du spelar. Jag förestÀller mig att det kommer att variera beroende pÄ intensiteten för en given titel, men 4-5 timmar med kontinuerlig anvÀndning i spelet Àr en realistisk förvÀntning, enligt min erfarenhet.

Alla saker som inte betyder nÄgot

Även om jag skulle hĂ€vda att dess verkliga styrkor ligger nĂ„gon annanstans, Ă€r detta tekniskt en telefon, och det gör mer Ă€n bara spela spel. SĂ„ det har mĂ„nga andra förvĂ€ntade telefonmaterial packade i det. Men Ă€rligt talat spelar det mesta ingen roll. Även om jag Ă€r lite slagen med mjukvaran Ă€r de flesta av Red Magic 3S upplevelser utanför att spela spel inte sĂ€rskilt anmĂ€rkningsvĂ€rda.

Min vĂ€n och ibland AP-bidragsgivare Myriam Joire sjöng tidigare Red Magic 3berömmer mig tidigare i Ă„r, och jag hĂ„ller generellt med att hon tar. Visst kan det mesta lagret mjukvarumetoden hoppa över nĂ„gra av de klockor och visselpipor du ser pĂ„ andra telefoner (utanför tweaks som spelet start, inbyggd skĂ€rminspelare och WhatsApp “Bild-i-bild” -lĂ€ge), men det har annars en nĂ€stan Nexus-stil kĂ€nsla för det. Allt lĂ€ggs ut som du förvĂ€ntar dig med en instĂ€llningsmeny som Ă€r meningsfull, och ingen av de vanliga kinesiska störningarna i korrekt meddelandehantering eller en funktionell start. Det erbjuder Ă€ven kalibrerade fĂ€rgprofiler för skĂ€rmen, sĂ„ att du inte sitter fast med övermĂ€ttad fĂ€rg om du inte vill ha den.

Kameran Àr inte bra, men det Àr inte heller poÀngen med den hÀr telefonen.

Kameraprestanda för Red Magic 3S Ă€r ganska medioker – jag tror inte att det till och med förtjĂ€nar diskussionen för att sĂ€ga att det kan ta okej foton i bra belysning, dĂ„liga foton i dĂ„lig belysning och det förvandlar nĂ€stan allt till överbearbetad lera med dĂ„lig dynamik rĂ€ckvidd. Men med tanke pĂ„ Red Magic 3S ‘nisch, tror jag verkligen att det inte Ă€r nĂ„gon vĂ€sentlig nackdel. Du bör inte köpa den av samma skĂ€l som du kanske köper andra telefoner, och kameran Ă€r inte ett problem. Åtminstone Ă€r det tillrĂ€ckligt bra för AR-spel, och om du verkligen vill kan du ta en version av Google Camera-appen för en bĂ€ttre bearbetning.

SkĂ€rmen kanske Ă€r 90Hz, men densiteten Ă€r inte sĂ€rskilt hög med tanke pĂ„ dess upplösning pĂ„ 1080p (1080 x 2340). Det blir inte sĂ€rskilt ljust, vilket Ă€r ett problem nĂ€r du anvĂ€nder det utomhus i starkt ljus. Även om panelen Ă€r förvĂ„nansvĂ€rt enhetlig Ă€ven vid mycket lĂ„g belysning, har jag nĂ„gra udda streck över skĂ€rmen som verkar som skrĂ€p eller problem med limskiktet under glaset. (Den förproduktionskaraktĂ€r hos modellen jag har kan dock skylla pĂ„ det.) SkĂ€rmen blir ocksĂ„ förvĂ„nansvĂ€rt svag utan att krossa svarta för dĂ„ligt, sĂ„ att du kan njuta av spelsessioner pĂ„ kvĂ€llen med lĂ€mplig ljusstyrka utan att förlora alla detaljer i skuggor.

Den aktiva kylningen kan hÄlla telefonen kylen medan du spelar, men den ger ocksÄ elementen mycket utrymme, sÄ att du inte vill svara pÄ ett samtal pÄ Red Magic 3S om du gÄr utanför i en regn.

Ska du köpa en?

Ja, Jag kan helhjÀrtat rekommendera Red Magic 3S, med en betydande varning: Gör det inte till din dagliga förare. Det Àr en bra kompletterande eller alternativ enhet för att spela spel, och startpriset 480 $ Àr ett sinnessjuk vÀrde givet hÄrdvaran. Men som en faktisk telefon, som gör din typiska dagliga telefon saker, skulle jag inte kÀnna mig bekvÀm med den som den enda enheten i fickan.

Red Magic 3S not-review: Jag gillar den hÀr dumma telefonen 5

Misför mig inte, du kan förmodligen klara dig tillrÀckligt med att anvÀnda den som din enda enhet, jag tror bara inte att den jÀmförs vÀl med andra icke-spelande telefoner, Àven till priset. För ett hÄr under $ 500 kan du fÄ ett Àldre flaggskepp som kan erbjuda nedsatt prestanda, men annars skulle ge en bÀttre totalupplevelse som en telefon. Red Magic 3S kan ha en fantastisk spelupplevelse, fantastisk prestanda och förvÄnansvÀrt trevlig programvara, men det Àr komiskt stort, kameran Àr medioker (i bÀsta fall), ventilationsluckorna betyder att du inte kan anvÀnda den utomhus i Àven milt vÀder, och det har inte ens NFC.

Om du ser det som “bara” en telefon har det mĂ„nga nackdelar. Men jag tror Ă€rligt talat inte att det Ă€r den nisch som Red Magic 3s passar – det Ă€r det mycket bĂ€ttre som en sekundĂ€r enhet, som en bĂ€rbar spelkonsol som bara rĂ„kar köra Android. Och om Nubia / Red Magic kan klĂ€mma in en liknande programupplevelse till en mer mainstream-design, som den kan ha i Z20, Ă€r ​​det en enhet jag skulle vilja se.